Er enheten min virkelig defekt?

Noen ganger fungerer ikke enheten som forventet. I mange tilfeller kan du selv løse problemet. Hvis du løser problemet selv, slipper du å sende enheten til reparasjon, noe som sparer deg for tid!

Nedenfor finner du vanlige problemer og deres løsninger. Klikk på et problem for å lese forklaringen.


Vanlige problemer

  • Enheten min lader ikke

    Hvis telefonen ikke starter med en gang, kan det hende at batteriet har vært tomt en stund. I så fall trenger telefonen litt mer tid til å lade. Sett telefonen i laderen i minst en time og se om den slår seg på etterpå.

    • Defekt lader: Hvis telefonen ikke lader, kan det skyldes laderen. Prøv laderen med en annen telefon, og prøv en annen lader med din telefon. Ikke glem å bytte både støpsel og kabel, for det kan også være et problem med en av disse to tingene. På denne måten kan du sjekke om det er telefonen eller laderen som er problemet.

    • Smuss i ladeporten: Hvis du har hatt telefonen en stund, kan det samle seg støv i ladeporten. Dette kan føre til at telefonen slutter å lade. Du kan prøve å fjerne støvet selv med en spesiell pipette som blåser ut luften, eller du kan prøve å blåse ut støvet selv. Hvis det ikke fungerer, kan du oppsøke din lokale telefonbutikk. De kan ofte fjerne støvet ganske enkelt for deg.

    • Enheten min kan ikke (lenger) slås på

      Enten telefonen din er ny eller du har hatt den en stund, kan du oppleve at den plutselig nekter å starte. Dette kan skyldes flere ting, så prøv følgende tips før du sender telefonen til unødvendige reparasjoner.

      • Utskiftbart batteri: Har du en ny enhet som ikke vil slå seg på? Hvis du har en enhet med utskiftbart batteri, er det mulig at det fortsatt er en beskyttelsesfilm rundt batteriet. Beskyttelsesfilmen befinner seg mellom kontaktpunktene på batteriet og enheten. Hvis dette er tilfelle, må du ta av baksiden av enheten og batteriet. Fjern filmen og sett batteriet tilbake i enheten. Slå deretter telefonen på igjen.

      • Tomt batteri: Det er kanskje opplagt, men det kan være at telefonen har lite strøm og ikke har vært slått på på lenge, noe som betyr at det tar lengre tid før den begynner å lade. La telefonen ligge i laderen i minst en time og se om den lader.

      • Defekt lader: Hvis telefonen ikke lader, kan det skyldes laderen. Prøv laderen med en annen telefon, og prøv en annen lader med din telefon. Ikke glem å bytte både støpsel og kabel, for det kan også være et problem med en av disse to tingene. På denne måten kan du sjekke om det er telefonen eller laderen som er problemet.

      • Smuss i ladeporten: Hvis du har hatt telefonen en stund, kan det samle seg støv i ladeporten. Dette kan føre til at telefonen slutter å lade. Du kan prøve å fjerne støvet selv med en spesiell pipette som blåser ut luften, eller du kan prøve å blåse ut støvet selv. Hvis det ikke fungerer, kan du oppsøke din lokale telefonbutikk. De kan ofte fjerne støvet ganske enkelt for deg.

    • Batteriet mitt går raskt tomt for strøm

      Hvis du har hatt telefonen en stund, kan du oppleve at den går tom for strøm raskere enn i begynnelsen. Selv når du nettopp har fått telefonen, kan batteriet tømmes raskere enn forventet. Den korte batterilevetiden kan skyldes flere ting. Her er noen tips:

      • Oppdater programvaren: Hver programvareoppdatering forsøker å fordele strømforbruket på riktig måte. Hvis du oppdaterer programvaren, er det derfor en god sjanse for at batteritiden plutselig blir mye lenger igjen. (Android, iOS)

      • Start telefonen på nytt med jevne mellomrom: Start telefonen på nytt hver uke. Da unngår du at unødvendige applikasjoner bruker opp batteriet og at små minnefeil påvirker batterilevetiden.

      • Slå av unødvendige funksjoner og apper: Bluetooth, Wi-Fi og GPS er funksjoner på telefonen som du ikke trenger hele dagen, men som bruker veldig mye strøm. Slå dem derfor alltid av når du ikke lenger bruker dem. Ta også en titt på telefonens batteriinnstillinger. Her kan du se hvor mye batteri telefonen bruker per app.
    • Telefonen min er treg

      Det er ikke overraskende at telefonen etter en stund reagerer litt tregere enn da den var ny. Her er noen tips til hvordan du kan sørge for at telefonen reagerer raskere.:

      • Oppdater programvaren: Hver programvareoppdatering er et forsøk på å få maskinvaren på telefonen til å fungere bedre sammen med programvaren på telefonen. Så når du gjør en programvareoppdatering, er sjansen stor for at telefonen blir litt raskere igjen. (Android, iOS)

      • Tilbakestill telefonen: Ved å tilbakestille telefonen til fabrikkinnstillingene vil alt bli gjenopprettet, og den vil sannsynligvis oppføre seg som før. Alle feil vil bli fjernet, og filene dine vil ikke lenger være i veien. (Android, iOS)

      • Fjern unødvendig innhold fra telefonen: Både lagringsplass og hurtigminne kan fylle opp telefonen og gjøre den tregere. Hvis du tømmer hurtigminnet fra tid til annen og holder oversikt over filene dine, kan du forhindre at dette skjer.
    • Enheten min er ikke stilt inn på det språket jeg vil ha

      Det er ikke sikkert at enheten viser ditt eget språk første gang den starter opp. På de fleste telefoner kan du bytte språk fra starten av. Hvis dette ikke er tilfelle, kan du ofte løse problemet ved å sette inn SIM-kortet. Slå av telefonen, sett inn et SIM-kort med ønsket språk og start telefonen på nytt. Du vil nå vanligvis få muligheten til å stille inn telefonen på det aktuelle språket.

    • Enheten min har SIM-lås

      Gomibo tilbyr kun ulåste enheter. Hvis du har bestilt telefonen din via Gomibo, er den alltid ulåst. Kanskje det er noe annet galt med SIM-kortet ditt. Se spørsmålet "Telefonen min gjenkjenner ikke SIM-kortet mitt" nedenfor for en løsning.

      Bruker du et ikke-europeisk SIM-kort?
      Noen telefoner er utstyrt med en regionbasert lås, slik at en telefon som er laget for det europeiske markedet, for eksempel, ikke kan selges i USA. Hos Gomibo selger vi bare europeiske telefoner. Hvis du bruker et ikke-europeisk SIM-kort, kan det derfor hende at det ikke fungerer på grunn av denne regionbaserte låsen.

      Den regionbaserte låsen utløper på mange enheter ved å ringe (kontinuerlig) i 5 minutter med et europeisk SIM-kort. I så fall kan du prøve å låse opp regionlåsen ved å låne en venns eller et familiemedlems europeiske SIM-kort og bruke det til å ringe via telefonen din. Du kan også kjøpe et europeisk forhåndsbetalt SIM-kort og bruke det til å ringe i fem minutter. Vennligst merk: Den regionbaserte låsen kan ikke alltid deaktiveres. Vi anbefaler derfor at du alltid bruker et europeisk SIM-kort i enheten.

    • Telefonen min gjenkjenner ikke SIM-kortet mitt

      Hvis telefonen ikke ber om PIN-kode etter at du har satt inn SIM-kortet, er det sannsynlig at SIM-kortet ikke blir lest. I første omgang er det greit å vite om det er SIM-kortet eller telefonen som er problemet. For å finne ut av dette kan du utføre en kryssjekk av SIM-kortet.:

      1. Sett inn ditt eget SIM-kort i en annen telefon og se om det fungerer;
      2. Sett inn et annet SIM-kort i telefonen og se om det fungerer.

      Hvis SIM-kortet heller ikke fungerer i en annen telefon, er det SIM-kortet som er problemet. Hvis telefonen ikke fungerer med et annet SIM-kort, er det telefonen som er problemet.

      Bruker du et kuttet SIM-kort? Noen enheter er svært følsomme for formen på SIM-kortet og fungerer ikke som de skal hvis kortet er skåret litt skjevt. Prøv å se om et originalt mikro- eller nano-SIM-kort fungerer. For å være på den sikre siden kan du prøve det utklippede SIM-kortet i en annen enhet. På denne måten kan du finne ut om problemet skyldes SIM-kortet eller enheten.

      Var telefonen på når du satte inn SIM-kortet? Start deretter enheten på nytt. Fungerer den fortsatt ikke? Da kan det være en feil på telefonen din. Vi hjelper deg gjerne med å fikse dette. Se vår side om Garanti og Reparasjoner.

    • Enheten min har ingen dekning

      Det kan enten være et problem med telefonen eller med SIM-kortet. Prøv først å finne ut hvor problemet ligger.

      1. Sett først inn SIM-kortet på nytt og start telefonen på nytt. Kontroller at du har tastet inn PIN-koden, og sjekk om du har dekning nå.
      2. Har du ikke fått noen mobiltjeneste ennå? Sett SIM-kortet inn i en annen telefon. Hvis du nå får forbindelse, kan det være et problem med telefonen. For å utelukke dette er det lurt å prøve følgende ting først. Selv om du ikke har dekning, kan du prøve følgende.
      3. Sett inn et annet SIM-kort, for eksempel en venns eller et familiemedlems, i enheten. Sjekk om du har dekning med dette kortet. Har du dekning nå? Da er det SIM-kortet eller leverandørens dekning som er problemet. Du kan søke om et nytt SIM-kort via leverandøren din.
      4. Har du ikke dekning med et annet SIM-kort? Da er det sannsynligvis enheten din det er noe galt med. Prøv å tilbakestille telefonenførst, det løser ofte problemet.

      Hjelper ikke tipsene ovenfor? Da hjelper vi deg selvfølgelig gjerne med å løse dem. Se vår side om garanti og reparasjoner.

    • Enheten min vil ikke koble til mobilt internett

      Er du ikke koblet til Internett? Dette kan skyldes visse innstillinger på telefonen. I så fall kan du prøve å endre APN-innstillingene manuelt.

    • Skjermen min svarer ikke

      Hvis skjermen ikke svarer, kan det hende at telefonens TalkBack-funksjon er aktivert. Dette endrer måten du bruker telefonen på. Slå av TalkBack-funksjonen, så skal skjermen fungere igjen.

    • Skjermen min har et rødt skjermbilde

      Hvis enhetens skjerm plutselig er mer rød enn normalt, kan det hende at nattmodus er aktivert.

      • Android-enheter kan du sjekke dette ved å sveipe to ganger fra topp til bunn. Dette åpner innstillingene der du kan sjekke om nattmodus er aktivert. Deaktiver denne funksjonen ved å trykke på knappen.
      • iPhones kan du sjekke dette ved å sveipe fra bunnen til toppen. Dette åpner kontrollpanelet. Hold lysstyrkeglidebryteren nede lenge (eller trykk hardt med 3D Touch) og se om True Tone og Night Shift er aktivert. Deaktiver begge funksjonene ved å trykke på knappen.

      Er problemet ditt ikke løst?
      Da kan det også være et problem med skjerminnstillingene. Hvis du har en telefon med AMOLED-, Super AMOLED- eller OLED-skjerm, kan det skyldes innstillingene på skjermen. På de fleste telefoner kan du åpne dem ved å trykke på "Innstillinger" og "Skjerm". Hvis du finner et alternativ som heter "Skjermkalibrering" her, kan du for eksempel justere fargene på skjermen ved hjelp av en glidebryter.

    • Skjermen min har en "død" eller blinkende piksel

      Har en av pikslene på skjermen en annen farge enn resten, eller blinker den hvitt når du ringer? I de fleste tilfeller er det en nærhetssensor. En nærhetssensor er en sensor som "ser" om du snakker i telefonen og holder telefonen mot øret. Skjermen slås da automatisk av, slik at du ikke legger på ved et uhell når du berører skjermen med øret.

      På enheter med et bredt hakk eller brede rammer er nærhetssensoren ofte innebygd i hakket eller rammen. Når skjermen tar opp hele fronten, er den vanligvis integrert i selve skjermen.

    • Enheten min er treg, krasjer ofte eller har plutselig kort batterilevetid

      Hvis du bruker enheten mye, vil lagringsplassen sakte fylles opp med apper, filer og arbeidsflyter. Dette kan føre til at telefonen blir tregere, krasjer oftere eller får kortere batterilevetid.

      • Slett filer: Prøv å slette filer som apper, bilder, filmer og musikk fra telefonen. Dette vil redusere RAM-bruken og øke den tilgjengelige lagringsplassen på enheten. Dette har ofte en positiv effekt på hastigheten og batterilevetiden.
      • Tilbakestill enheten: Hvis du vil starte fra bunnen av, kan du tilbakestille enheten. Dette vil gjenopprette telefonen til fabrikkinnstillingene. Ved å gjenopprette fabrikkinnstillingene vil telefonen slette alle filene på enheten. Ta derfor først en sikkerhetskopi av filene du vil beholde! Gjenopprett telefonen til fabrikkinnstillingene ved å gå til "Sikkerhetskopiering og tilbakestilling" i innstillingene. Trykk på "Gjenopprett til fabrikkinnstillinger". Når du har gjort dette, vil telefonen være fullstendig tømt for data igjen, og problemene vil sannsynligvis være løst.
    • Det er ingen lyd i hodetelefonene mine

      Hvis du har in-ear-hodetelefoner, for eksempel Apple AirPods, kan det komme smuss inn i øreproppene. Når lyden plutselig forsvinner, skyldes det som regel at det har samlet seg smuss. Det kan samle seg smuss i øreproppene hvis de ikke rengjøres, så det er viktig at du rengjør dem regelmessig. På Apples nettside kan du lese hvordan du rengjør AirPods. Følg også disse tipsene hvis du har ørepropper fra et annet merke.