Noen ganger fungerer ikke enheten som forventet. I mange tilfeller kan du selv løse problemet. Hvis du løser problemet selv, slipper du å sende enheten til reparasjon, noe som sparer deg for tid!
Nedenfor finner du vanlige problemer og deres løsninger. Klikk på et problem for å lese forklaringen.
Hvis telefonen ikke starter med en gang, kan det hende at batteriet har vært tomt en stund. I så fall trenger telefonen litt mer tid til å lade. Sett telefonen i laderen i minst en time og se om den slår seg på etterpå.
Enten telefonen din er ny eller du har hatt den en stund, kan du oppleve at den plutselig nekter å starte. Dette kan skyldes flere ting, så prøv følgende tips før du sender telefonen til unødvendige reparasjoner.
Hvis du har hatt telefonen en stund, kan du oppleve at den går tom for strøm raskere enn i begynnelsen. Selv når du nettopp har fått telefonen, kan batteriet tømmes raskere enn forventet. Den korte batterilevetiden kan skyldes flere ting. Her er noen tips:
Det er ikke overraskende at telefonen etter en stund reagerer litt tregere enn da den var ny. Her er noen tips til hvordan du kan sørge for at telefonen reagerer raskere.:
Det er ikke sikkert at enheten viser ditt eget språk første gang den starter opp. På de fleste telefoner kan du bytte språk fra starten av. Hvis dette ikke er tilfelle, kan du ofte løse problemet ved å sette inn SIM-kortet. Slå av telefonen, sett inn et SIM-kort med ønsket språk og start telefonen på nytt. Du vil nå vanligvis få muligheten til å stille inn telefonen på det aktuelle språket.
Gomibo tilbyr kun ulåste enheter. Hvis du har bestilt telefonen din via Gomibo, er den alltid ulåst. Kanskje det er noe annet galt med SIM-kortet ditt. Se spørsmålet "Telefonen min gjenkjenner ikke SIM-kortet mitt" nedenfor for en løsning.
Bruker du et ikke-europeisk SIM-kort?
Noen telefoner er utstyrt med en regionbasert lås, slik at en telefon som er laget for det europeiske markedet, for eksempel, ikke kan selges i USA. Hos Gomibo selger vi bare europeiske telefoner. Hvis du bruker et ikke-europeisk SIM-kort, kan det derfor hende at det ikke fungerer på grunn av denne regionbaserte låsen.
Den regionbaserte låsen utløper på mange enheter ved å ringe (kontinuerlig) i 5 minutter med et europeisk SIM-kort. I så fall kan du prøve å låse opp regionlåsen ved å låne en venns eller et familiemedlems europeiske SIM-kort og bruke det til å ringe via telefonen din. Du kan også kjøpe et europeisk forhåndsbetalt SIM-kort og bruke det til å ringe i fem minutter. Vennligst merk: Den regionbaserte låsen kan ikke alltid deaktiveres. Vi anbefaler derfor at du alltid bruker et europeisk SIM-kort i enheten.
Hvis telefonen ikke ber om PIN-kode etter at du har satt inn SIM-kortet, er det sannsynlig at SIM-kortet ikke blir lest. I første omgang er det greit å vite om det er SIM-kortet eller telefonen som er problemet. For å finne ut av dette kan du utføre en kryssjekk av SIM-kortet.:
Hvis SIM-kortet heller ikke fungerer i en annen telefon, er det SIM-kortet som er problemet. Hvis telefonen ikke fungerer med et annet SIM-kort, er det telefonen som er problemet.
Bruker du et kuttet SIM-kort? Noen enheter er svært følsomme for formen på SIM-kortet og fungerer ikke som de skal hvis kortet er skåret litt skjevt. Prøv å se om et originalt mikro- eller nano-SIM-kort fungerer. For å være på den sikre siden kan du prøve det utklippede SIM-kortet i en annen enhet. På denne måten kan du finne ut om problemet skyldes SIM-kortet eller enheten.
Var telefonen på når du satte inn SIM-kortet? Start deretter enheten på nytt. Fungerer den fortsatt ikke? Da kan det være en feil på telefonen din. Vi hjelper deg gjerne med å fikse dette. Se vår side om Garanti og Reparasjoner.
Det kan enten være et problem med telefonen eller med SIM-kortet. Prøv først å finne ut hvor problemet ligger.
Hjelper ikke tipsene ovenfor? Da hjelper vi deg selvfølgelig gjerne med å løse dem. Se vår side om garanti og reparasjoner.
Er du ikke koblet til Internett? Dette kan skyldes visse innstillinger på telefonen. I så fall kan du prøve å endre APN-innstillingene manuelt.
Hvis skjermen ikke svarer, kan det hende at telefonens TalkBack-funksjon er aktivert. Dette endrer måten du bruker telefonen på. Slå av TalkBack-funksjonen, så skal skjermen fungere igjen.
Hvis enhetens skjerm plutselig er mer rød enn normalt, kan det hende at nattmodus er aktivert.
Er problemet ditt ikke løst?
Da kan det også være et problem med skjerminnstillingene. Hvis du har en telefon med AMOLED-, Super AMOLED- eller OLED-skjerm, kan det skyldes innstillingene på skjermen. På de fleste telefoner kan du åpne dem ved å trykke på "Innstillinger" og "Skjerm". Hvis du finner et alternativ som heter "Skjermkalibrering" her, kan du for eksempel justere fargene på skjermen ved hjelp av en glidebryter.
Har en av pikslene på skjermen en annen farge enn resten, eller blinker den hvitt når du ringer? I de fleste tilfeller er det en nærhetssensor. En nærhetssensor er en sensor som "ser" om du snakker i telefonen og holder telefonen mot øret. Skjermen slås da automatisk av, slik at du ikke legger på ved et uhell når du berører skjermen med øret.
På enheter med et bredt hakk eller brede rammer er nærhetssensoren ofte innebygd i hakket eller rammen. Når skjermen tar opp hele fronten, er den vanligvis integrert i selve skjermen.
Hvis du bruker enheten mye, vil lagringsplassen sakte fylles opp med apper, filer og arbeidsflyter. Dette kan føre til at telefonen blir tregere, krasjer oftere eller får kortere batterilevetid.
Hvis du har in-ear-hodetelefoner, for eksempel Apple AirPods, kan det komme smuss inn i øreproppene. Når lyden plutselig forsvinner, skyldes det som regel at det har samlet seg smuss. Det kan samle seg smuss i øreproppene hvis de ikke rengjøres, så det er viktig at du rengjør dem regelmessig. På Apples nettside kan du lese hvordan du rengjør AirPods. Følg også disse tipsene hvis du har ørepropper fra et annet merke.