Google Pixel 6 Pro - FAQ
Ofte stilte spørsmål om Google Pixel 6 Pro
Svar:
Telefonminnet kan bli fullt når du lagrer mange apper, bilder, videoer, musikk eller kontakter. Dette er veldig irriterende, fordi det gjør at telefonen blir treg og fører til at du ikke kan laste ned nye bilder eller apper. Dessverre kan du ikke utvide telefonens minne med et minnekort. Men det finnes en annen løsning: Nemlig skylagring. Du kan laste bilder og videoer opp til skyen og deretter slette dem fra telefonen. Gjennom skyen vil du fortsatt ha filene tilgjengelige på telefonen, men de tar ikke lenger opp plass på enheten din. Slik fortsetter telefonen å være rask og du får plass til nye apper. Eksempler på skylagring kan være iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
Dersom du returnerer eller sender en Android-enhet til reparasjon, er det nødvendig å fjerne Google-kontoen din fra enheten. Følg trinnene nedenfor for å slette Google-kontoen din:
- Gå til innstillinger
- Klikk på Kontoer og se om det er noen Google-kontoer der
- Klikk på Google-kontoen og velg Slett. Selve Google-kontoen vil ikke bli slettet, den vil bare bli koblet fra enheten din.
Svar:
Noen telefoner har frontkamera og nærhetssensor i displayet. Nærhetssensoren blinker så snart telefonen nærmer seg øret. Da ser det ut som om du har en død piksel på skjermen.
Den blinkende hvite pikselen er ikke en død piksel, men nærhetssensoren som slår av skjermen mens du ringer for å forhindre utilsiktet berøring.
Svar:
Vannskader på elektronisk utstyr dekkes som regel ikke av garantien. Dette er fordi vannskader faller inn under brukerskader. Produsenten kan ikke gi garanti på slike skader, fordi de ikke kan påvirke bruken av apparatet.
Mange enheter, som smarttelefoner, smartklokker og fitness trackere, har et sertifikat for vanntetthet i form av en kode, for eksempel IP68 eller 5ATM. Vannskader på disse sertifiserte enhetene dekkes heller ikke av garantien. Dette er fordi den vanntette forseglingen til enheten kan bli utsatt for slitasje på grunn av normal bruk. Så prøv alltid å forhindre at enheten din blir våt, selv om den er vanntett.
Svar:
Det er mulig at TalkBack er slått på, og at enheten din ikke reagerer på berøring på grunn av dette. Dette er en funksjon i Android, laget for blinde og svaksynte. I denne modusen konverterer telefonen teksten på skjermen til tale. Du kan deaktivere denne funksjonen fra innstillingsmenyen under "Tilgjengelighet".
Svar:
Foreløpig er SIM-kort tilgjengelig i tre forskjellige formater: vanlig, mikro og nano. Dersom SIM-kortet ditt er for lite for telefonen, kan du bruke en SIM-adapter. Slik vil SIM-kortet passe i telefonen igjen. Dersom SIM-kortet ditt er for stort, kan du kutte det til med en SIM-kortkutter.
Svar:
Google oppdaterer jevnlig Android-programvaren. Hvorvidt telefonen din mottar en oppdatering, avhenger av hvilken type enhet du har. Ikke alle enheter kvalifiserer for alle oppdateringer. Produsenter kunngjør hvilke enheter som er kompatible med den nye oppdateringen. Det varierer etter både land og enhet når en oppdatering blir tilgjengelig.
Dersom det er en Android-oppdatering tilgjengelig for telefonen din, vil du vanligvis motta et varsel. Etter dette kan du installere oppdateringen. Varselet blir sendt "Over-The-Air" (OTA). Det betyr at du ikke trenger å koble telefonen til datamaskinen! Det kan kreve mye data å installere en programvareoppdatering, så det anbefales å gjøre dette via en WiFi-tilkobling. Du kan også søke manuelt etter oppdateringer i telefonens innstillinger.
Svar:
I tillegg til den interne lagringsplassen til enheten din, kan du også bruke skylagring. Her du kan laste opp bildene og videoene dine, slik at de ikke lenger må lagres på telefonen. Via nettskyen har du fortsatt tilgang på dem på telefonen, men de tar ikke opp plass på telefonen lenger. Slik unngår du at telefonen din blir tregere, og det tar mye lenger tid før du går tom for lagringsplass. Eksempler på skylagring kan være iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
I de fleste tilfeller fungerer mobilt internett umiddelbart når du setter SIM-kortet inn i smarttelefonen. Hvis dette ikke er tilfelle, må du kanskje sette opp en APN manuelt. For å kunne gjøre dette må du først gå til "Innstillinger"-menyen. På en Android-enhet må du gå til "Mobilnettverk" og deretter til "Navn tilgangspunkter". Klikk deretter på "Legg til" og det vil komme opp et skjema hvor du må legge inn riktige opplysninger. Når du har gjort dette, trykker du på de tre prikkene øverst og deretter på "Lagre".
På en iOS-enhet går du til "Mobilnettverk" og deretter til "Alternativer for mobildata". Når du trykker på "Mobildatanettverk" vil du kunne fylle ut et skjema. Skriv inn de riktige opplysningene her. Opplysningene du må angi varierer fra leverandør.
Svar:
Over tid kan skitt og støv samle seg i ladeporten til telefonen din. Det kan føre til at kabelen ikke holder seg på plass, og at ladingen ikke alltid går bra. Du kan enkelt løse dette problemet ved å forsiktig fjerne akkumulert skitt og støv. Dette kan du for eksempel gjøre med en tannpirker. Ved å skrape forsiktig langs kantene og hjørnene inne i ladeporten kan du fjerne oppsamlet smuss. Nå kan ladekabelen kobles til enheten din igjen. Pass på at du ikke bruker mye kraft, ofte holder det med å bare skrape langs den. Etter at du har skrapet bort skitten kan det også hjelpe å blåse kraftig inn i ladeporten. Pass på at det ikke kommer fuktighet inn i porten.
Svar:
Motorola har utviklet en applikasjon som lar deg koble Android-telefonen din til et Motorola-produkt. Dette er applikasjonen "Motorola Connect". Du finner denne applikasjonen i Google Play Store. For eksempel lar Motorola Connect deg se hvor andre enheter befinner seg og hva batteristatusen deres er. Skriv inn e-postadressen din når du bruker denne appen for første gang. En ny pop-up vil deretter dukke opp, hvor du gir appen tillatelse. Trykk deretter på neste. Dersom du ønsker å holde deg oppdatert på oppdateringer, kryss av i boksen på neste skjermbilde. Appen din vil da være klar til bruk, og du kan koble telefonen til Motorola-produkter som Motorola: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround og Power Pack Micro.
Svar:
Du bruker MB-ene fra datapakken din når du bruker mobilt internett. Hvis du er koblet til wifi, bruker du ikke MB-ene fra datapakken din. Hvor raskt du bruker opp MB-ene dine avhenger helt av hastigheten på mobilnettverket ditt, hva du gjør på internett og hvor mye du bruker internett. I tabellen nedenfor ser du hvor mange MB du bruker på ulike typer aktiviteter:
Aktivitet Gjennomsnittlig bruk WhatsApp (kun tekst) 0,01 MB per melding WhatsApp (med bilde) 0,10 MB per melding E-post (kun tekst) 0,01 MB per e-post Se nettside 1 MB per side Laste opp eller sende bilde via e-post 1 MB per bilde Streaming av musikk (høy kvalitet) 2 MB per minutt Streaming av videoer (for eksempel YouTube eller Netflix) 2-5 MB per minutt Videosamtaler 3 MB per minutt Laste ned applikasjon Varierer avhengig av app. Dataforbruk for noen populære apper: WhatsApp 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB og Snapchat 118 MB. Spill bruker ofte enda mer. Det kan gå med så mye som 1 GB eller mer. Merk at opplysningene ovenfor gjelder for gjennomsnittlig forbruk. Faktisk forbruk kan variere. Noen eksempler:
- Jo høyere kvaliteten på en video- eller lydfil er, jo mer data bruker du når du ser eller hører på den
- Dersom du sender en Whatsapp-melding med vedlegg, for eksempel et bilde, koster det også mer data
- Dersom det er flere animasjoner på en nettside, for eksempel elementer som beveger seg eller annonser, bruker du også mer data.
For å spare MB fra datapakken din, er det best å laste ned store applikasjoner og programvareoppdateringer når du er koblet til wifi. For enkelhets skyld kan du gå ut fra at en gjennomsnittlig bruker bruker rundt 1000 til 1500 MB per måned. Hvis du bruker mobilt internett mye, bør du velge en pakke på 2000 eller 3000 MB eller kanskje mer. Ofte kan du sjekke med den gjeldende leverandøren din hvor mye MB du bruker i gjennomsnitt.
Dersom du bruker 4G eller 4G+ vil dataene bli behandlet raskere. Det betyr at du bruker mer data på samme tid enn med en 3G-tilkobling. Så 4G bruker ikke mer data enn 3G, men fordi den er raskere, behandles mer data på samme tid. Dersom du har en 4G-tilkobling betyr dette ofte at du bruker mer data enn du kanskje er vant til med 3G.
Svar:
Det korte svaret: Fjern apper, bilder og videoer fra telefonen.
Det lange svaret: En telefon har to ulike typer minne, lagringsminne og arbeidsminne (også kalt RAM). Lagringsminnet lagrer filer, for eksempel bilder og apper. Aktive prosesser lagres midlertidig i arbeidsminnet. For eksempel lar arbeidsminnet deg kjøre applikasjoner.
Dersom du får beskjed om at minnet er fullt, handler dette alltid om lagringsminnet. Det er fordi det er for mange filer på telefonen din. Eksempler på store filer kan være bilder, videoer og apper. Dersom lagringsminnet er fullt, må du slette filer fra telefonen. Du kan også overføre filer som bilder og videoer til en datamaskin og deretter fjerne dem fra telefonen slik at du ikke mister dem. Du kan også sette inn et SD-kort hvis det er et SD-kortspor i telefonen. Da kan du flytte filer fra lagringsminnet til SD-kortet for å få ekstra plass på telefonen.
Hvis minnet fylles raskt opp hver gang, er det lurt å sjekke kamerainnstillingene. Hvis HDR er slått på, betyr det at to varianter av hvert bilde blir lagret. Dette betyr at lagringsminnet på telefonen fylles opp mye raskere. Dersom du slår av denne innstillingen, sparer du mye plass! Du kan også sette ned kvaliteten på bildene og videoene noe, slik at de tar mindre plass.
Svar:
Dersom telefonen din ikke kobler seg til et 3G- eller 4G-nettverk, kan det være flere årsaker til dette.
Alternativ 1: kun SIM-spor 1 er egnet for 3G/4G-tilkoblinger
Det kan være at bare ett av de to SIM-sporene er egnet for 3G- eller 4G-tilkoblinger. I dette tilfellet kan du løse problemet ved å sette SIM-kortet du vil bruke til 3G-internett i SIM-kortspor 1. Deretter kan du sjekke om APN-innstillingene dine er riktige. Disse innstillingene varierer fra leverandør til leverandør og kan justeres via innstillingsmenyen.Alternativ 2: Forbindelsen blir brutt
Dersom forbindelsen blir brutt, kan du ofte ordne dette gjennom å deaktivere det automatiske nettverkssøket. Da kan du sette opp ønsket nettverk manuelt, via ""mobildata"" i innstillingsmenyen og se på de aktuelle nettoperatørene.Svar:
Dersom du taster inn feil PIN-kode tre ganger, må du taste inn PUK-koden. Dersom du har mistet denne PUK-koden, kan du løse det på følgende måte. Du kan be om PUK-koden på din side hos leverandøren din Det er også mulig å kontakte kundeservicen til leverandøren din. Av personvernhensyn kjenner vi ikke PUK-koden din eller andre personlige opplysninger du har gitt til leverandøren din. Så dessverre kan vi ikke hjelpe deg med dette.
Svar:
Alle enheter som selges på nettsiden vår er ulåste. Det betyr at du kan bruke hvilken som helst telefon sammen med et SIM-kort fra en hvilken som helst leverandør. Sørg bare for at SIM-kortet har riktig størrelse. Det er ikke noe problem å bestille en SIM-fri telefon fra vår nettside, slik at du kan bruke ditt nåværende SIM-kort i den.
Svar:
Installering av nye programmer kan føre til at telefonen din får virus. Et eksempel kan være applikasjoner som er laget for å svindle folk eller stjele data. For å være sikker på at du ikke laster ned virus, bør du ta følgende forholdsregler. Først av alt, ta en kritisk kikk på titlene til applikasjonene og antall nedlastinger. Når en applikasjon har tusenvis av nedlastinger og gode tilbakemeldinger, er den mye mer pålitelig og risikoen lavere. I tillegg bør du kun laste ned apper fra den offisielle Play Store. Til slutt bør du beskytte smarttelefonen din mot virus med programvarepakken Avira Antivirus Security PRO.
Svar:
Dersom du har brukt telefonen en stund, kan den bli tregere. Dette kan ha flere årsaker. Hvis for mange applikasjoner er åpne samtidig er dette krevende for RAM-minnet, siden telefonen din må prosessere mye. Det kan også være at minnet er nesten fullt, på grunn av at det er mange filer og applikasjoner lagret på telefonen din. Slett noen filer for å få mer lagringsplass og gjøre telefonen raskere. Vi anbefaler også at du slår telefonen av og på igjen hver uke. Dette lukker programmer som kjører i bakgrunnen.
Svar:
Unngå at enheten blir skadet, ved å bruke tilbehør som en skjermbeskytter eller et deksel. Disse vil forhindre riper. En skjermbeskytter er en usynlig beskyttelsesfilm som du kan feste på skjermen. Deksler kommer i mange former og størrelser: Det finnes deksler som beskytter bare baksiden og deksler som dekker hele enheten.
Svar:
Ved intensiv bruk går batteriene raskt tom for strøm. Du kan forbedre batterilevetiden gjennom å være oppmerksom på enkelte ting. Lukk aktive applikasjoner og start mobiltelefonen på nytt med jevne mellomrom. Dette lukker applikasjoner som kjører i bakgrunnen og som derfor reduserer batterilevetiden! Vær også oppmerksom på innstillinger som GPS, NFC, Bluetooth og/eller automatisk synkronisering. Slå av disse innstillingene når du ikke bruker dem. Skjermen til mobiltelefonen er ofte det som bruker mest strøm. Gjennom å senke lysstyrken kan du spare strøm raskt og enkelt!