Apple iPhone 15 Pro - FAQ
Ofte stilte spørsmål om Apple iPhone 15 Pro
Svar:
Dersom denne enheten var ny da du kjøpte den, kan det virke som at telefonens høyttaler og/eller mikrofon ikke fungerer. Det kan for eksempel hende at du ikke kan høre personen du snakker med. Dette er fordi denne modellen leveres med en beskyttende folie rundt seg. Folien dekker også høyttaleren og mikrofonen, slik at det virker som om disse delene ikke fungerer som de skal. Fjern folien foran og bak for å kunne utnytte telefonen din best mulig.
Svar:
Telefonminnet kan bli fullt når du lagrer mange apper, bilder, videoer, musikk eller kontakter. Dette er veldig irriterende, fordi det gjør at telefonen blir treg og fører til at du ikke kan laste ned nye bilder eller apper. Dessverre kan du ikke utvide telefonens minne med et minnekort. Men det finnes en annen løsning: Nemlig skylagring. Du kan laste bilder og videoer opp til skyen og deretter slette dem fra telefonen. Gjennom skyen vil du fortsatt ha filene tilgjengelige på telefonen, men de tar ikke lenger opp plass på enheten din. Slik fortsetter telefonen å være rask og du får plass til nye apper. Eksempler på skylagring kan være iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
Noen telefoner har frontkamera og nærhetssensor i displayet. Nærhetssensoren blinker så snart telefonen nærmer seg øret. Da ser det ut som om du har en død piksel på skjermen.
Den blinkende hvite pikselen er ikke en død piksel, men nærhetssensoren som slår av skjermen mens du ringer for å forhindre utilsiktet berøring.
Svar:
Vannskader på elektronisk utstyr dekkes som regel ikke av garantien. Dette er fordi vannskader faller inn under brukerskader. Produsenten kan ikke gi garanti på slike skader, fordi de ikke kan påvirke bruken av apparatet.
Mange enheter, som smarttelefoner, smartklokker og fitness trackere, har et sertifikat for vanntetthet i form av en kode, for eksempel IP68 eller 5ATM. Vannskader på disse sertifiserte enhetene dekkes heller ikke av garantien. Dette er fordi den vanntette forseglingen til enheten kan bli utsatt for slitasje på grunn av normal bruk. Så prøv alltid å forhindre at enheten din blir våt, selv om den er vanntett.
Svar:
Dersom du har et spørsmål om eller et problem med Apple-produktet ditt, er det veldig enkelt å få hjelp gjennom appen Apple Support. Denne applikasjonen kan lastes ned gratis fra App Store eller er allerede installert på telefonen din. I appen finner du nyttige trinnvise instruksjoner, interessante fakta og løsninger for eventuelle problemer du måtte ha med Apple-produktet ditt. Dersom produktet ditt er skadet i den grad at du ikke lenger kan åpne applikasjonen, kan du også be om å få hjelp med enheten via en annen enhet. Velg produktet du ønsker hjelp med fra menyen. Produktet ditt er oppført, så lenge du logger på med riktige detaljer! Nedenfor finner du en generell trinn-for-trinn-guide til bruk av applikasjonen:
- Åpne appen. Du vil bli bedt om å logge på med iCloud-kontoen din. Gjør dette.
- Velg produktet du trenger hjelp med. Dersom enheten din er skadet i den grad at du ikke har tilgang til appen, kan du også be om å få hjelp med enheten via en annen Apple-enhet, så lenge du logger på med samme iCloud-konto.
- Du kan nå bruke menyalternativene til å slå opp ditt spesifikke problem. Når du har funnet problemet, trykker du på det.
Du vil nå få se en rekke alternativer for å få hjelp. Velg det som virker mest nyttig!
Visste du at mange problemer med telefonen din kan løses uten reparasjon? Les alltid artiklene som tilbys i appen Apple Support. Hvem vet, kanskje er løsningen på problemet ditt der!
Svar:
Siri er en digital assistent for brukere av Apples iOS-operativsystem. Siden lanseringen av iOS 5 i 2011 har Siri vært integrert i operativsystemet. Siden den gang har applikasjonen vært tilgjengelig på alle Apple-enheter som kjører iOS 5 eller nyere. Du kan få Siri til å utføre ulike oppgaver på iPhone eller iPad. For eksempel kan applikasjonen søke etter fine restauranter eller reservere bord et sted. Du kan for eksempel også sende tekstmeldinger med tale eller utføre søk. Siri er basert på ulike søkemotorer, som Google, Yahoo! og Bing. Applikasjonen leser også aviser og andre (nyhets)nettsteder for å gi informasjon til brukeren. Du kan stille spørsmål til Siri om mange ulike emner og du vil nesten alltid få et (rimelig) nøyaktig svar. Siri har vokst betraktelig siden introduksjonen og gir nå også uoppfordret informasjon om for eksempel reisetid fra jobb til hjem, avtaler og forslag til hyggelige restauranter i ditt område.
Hvis du ikke vil bruke applikasjonen, kan du slå av Siri. Dette gjør du enkelt via innstillingene. I innstillingene navigerer du til ""generelt"" og deretter til ""Siri"". Du kan deaktivere funksjonen der ved å trykke på glidebryteren.
Svar:
Siden iOS 9.0 har Siri, Apples virtuelle assistent, vært proaktiv. Det betyr at Siri ikke bare reagerer på det du gjør, men aktivt kommer med forslag. Selv om du ikke ber om det. Siri gir for eksempel tips om nyttige applikasjoner og legger automatisk avtaler eller flybilletter som du mottar på e-post i kalenderen din. Det er bygd inn mange nyttige ekstrafunksjoner. Siri kommer med ""appforslag"" slik at du raskt kan åpne apper du bruker ofte fra låseskjermen. For eksempel en app du bruker ofte på et bestemt tidspunkt.
Funksjonen er slått på som standard. Dersom du ikke ønsker å bruke denne funksjonen, er det bare å slå den av. Du kan deaktivere Forslag fra Siri for spesifikke apper eller for alle apper samtidig. Slik gjør du det:
- Åpne innstillinger og gå til generelt.
- Trykk på "søk med spotlight".
- Deaktiver alternativet "Forslag fra Siri".
Svar:
Dersom du returnerer en iPhone eller sender den tilbake for reparasjon, er det nødvendig at du slår av Finn min iPhone. Deaktiver denne funksjonen hjelp av følgende instruksjoner:
- Gå til http://icloud.com/find og logg på med din Apple-ID.
- Feil enhet i "Finn min iPhone"? Klikk øverst til venstre og velg "Finn min iPhone",
- Klikk på "Alle enheter" øverst og velg enheten*,
Klikk deretter på "Slett fra konto" (merk: du må slette enheten, det holder ikke bare å slå den av).
Ser du ikke dette? Klikk på "Alle enheter" (kan også kalles "Navnet ditt(s) iPhone") og klikk på x-en ved siden av enheten.*Ser du ikke telefonen din? Da kan det hende at du allerede har deaktivert kontoen din.
Svar:
Dersom du nettopp har oppdatert til iOS 9.0, kan du bli sittende fast på "Skyv for å oppdatere"-skjermen. Selv om du starter enheten på nytt, kommer du ikke forbi denne skjermen. Dette kan løses ved å oppdatere enheten til en nyere versjon av iOS via datamaskinen. Følg trinnene nedenfor for å løse problemet.
- Koble enheten til en datamaskin og åpne iTunes.
- Mens enheten er tilkoblet, trykk og hold inne strøm- og hjemknappene samtidig, til du ser "Koble til iTunes".
- Velg "Oppdater" for å oppdatere enheten.
- Følg trinnene på skjermen til enheten for å tilbakestille alt etter gjenoppretting.
- Nå fungerer enheten som den skal igjen, og du kommer forbi "Skyv for å oppdatere"-skjermen.
Svar:
Du kobler Apple iPhone til datamaskinen gjennom å koble en kabel til datamaskinens USB-port.
Du kan også bruke Apples eget program: iTunes. Med dette programmet kan du laste ned oppdateringer, legge til musikk på iPhonen din, synkronisere iPhonen med datamaskinen din, m.m.
Svar:
Foreløpig er SIM-kort tilgjengelig i tre forskjellige formater: vanlig, mikro og nano. Dersom SIM-kortet ditt er for lite for telefonen, kan du bruke en SIM-adapter. Slik vil SIM-kortet passe i telefonen igjen. Dersom SIM-kortet ditt er for stort, kan du kutte det til med en SIM-kortkutter.
Svar:
Apple kunngjør store programvareoppdateringer for produktene sine omtrent en gang i året. De forteller også hvilke enheter som kvalifiserer for oppdateringer og hvilke som ikke gjør det. Vanligvis støttes enheter av programvareoppdateringer i noen år.
Programvareoppdateringer for iOS kan installeres på to måter. Den første måten er å bruke wifi-nettverket. Du må koble enheten til en strømkilde og deretter laste ned og installere programvaren via Innstillinger > Generelt > Programvareoppdatering. Det andre alternativet er å oppdatere via iTunes. Da kobler du enheten til datamaskinen eller en bærbar PC og åpner iTunes. Deretter går du til oversikten over enheten din og klikker på "Søk etter oppdatering". Nå kan du laste ned og installere den nye versjonen av iOS.
Svar:
I tillegg til den interne lagringsplassen til enheten din, kan du også bruke skylagring. Her du kan laste opp bildene og videoene dine, slik at de ikke lenger må lagres på telefonen. Via nettskyen har du fortsatt tilgang på dem på telefonen, men de tar ikke opp plass på telefonen lenger. Slik unngår du at telefonen din blir tregere, og det tar mye lenger tid før du går tom for lagringsplass. Eksempler på skylagring kan være iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
I de fleste tilfeller fungerer mobilt internett umiddelbart når du setter SIM-kortet inn i smarttelefonen. Hvis dette ikke er tilfelle, må du kanskje sette opp en APN manuelt. For å kunne gjøre dette må du først gå til "Innstillinger"-menyen. På en Android-enhet må du gå til "Mobilnettverk" og deretter til "Navn tilgangspunkter". Klikk deretter på "Legg til" og det vil komme opp et skjema hvor du må legge inn riktige opplysninger. Når du har gjort dette, trykker du på de tre prikkene øverst og deretter på "Lagre".
På en iOS-enhet går du til "Mobilnettverk" og deretter til "Alternativer for mobildata". Når du trykker på "Mobildatanettverk" vil du kunne fylle ut et skjema. Skriv inn de riktige opplysningene her. Opplysningene du må angi varierer fra leverandør.
Svar:
Over tid kan skitt og støv samle seg i ladeporten til telefonen din. Det kan føre til at kabelen ikke holder seg på plass, og at ladingen ikke alltid går bra. Du kan enkelt løse dette problemet ved å forsiktig fjerne akkumulert skitt og støv. Dette kan du for eksempel gjøre med en tannpirker. Ved å skrape forsiktig langs kantene og hjørnene inne i ladeporten kan du fjerne oppsamlet smuss. Nå kan ladekabelen kobles til enheten din igjen. Pass på at du ikke bruker mye kraft, ofte holder det med å bare skrape langs den. Etter at du har skrapet bort skitten kan det også hjelpe å blåse kraftig inn i ladeporten. Pass på at det ikke kommer fuktighet inn i porten.
Svar:
Du bruker MB-ene fra datapakken din når du bruker mobilt internett. Hvis du er koblet til wifi, bruker du ikke MB-ene fra datapakken din. Hvor raskt du bruker opp MB-ene dine avhenger helt av hastigheten på mobilnettverket ditt, hva du gjør på internett og hvor mye du bruker internett. I tabellen nedenfor ser du hvor mange MB du bruker på ulike typer aktiviteter:
Aktivitet Gjennomsnittlig bruk WhatsApp (kun tekst) 0,01 MB per melding WhatsApp (med bilde) 0,10 MB per melding E-post (kun tekst) 0,01 MB per e-post Se nettside 1 MB per side Laste opp eller sende bilde via e-post 1 MB per bilde Streaming av musikk (høy kvalitet) 2 MB per minutt Streaming av videoer (for eksempel YouTube eller Netflix) 2-5 MB per minutt Videosamtaler 3 MB per minutt Laste ned applikasjon Varierer avhengig av app. Dataforbruk for noen populære apper: WhatsApp 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB og Snapchat 118 MB. Spill bruker ofte enda mer. Det kan gå med så mye som 1 GB eller mer. Merk at opplysningene ovenfor gjelder for gjennomsnittlig forbruk. Faktisk forbruk kan variere. Noen eksempler:
- Jo høyere kvaliteten på en video- eller lydfil er, jo mer data bruker du når du ser eller hører på den
- Dersom du sender en Whatsapp-melding med vedlegg, for eksempel et bilde, koster det også mer data
- Dersom det er flere animasjoner på en nettside, for eksempel elementer som beveger seg eller annonser, bruker du også mer data.
For å spare MB fra datapakken din, er det best å laste ned store applikasjoner og programvareoppdateringer når du er koblet til wifi. For enkelhets skyld kan du gå ut fra at en gjennomsnittlig bruker bruker rundt 1000 til 1500 MB per måned. Hvis du bruker mobilt internett mye, bør du velge en pakke på 2000 eller 3000 MB eller kanskje mer. Ofte kan du sjekke med den gjeldende leverandøren din hvor mye MB du bruker i gjennomsnitt.
Dersom du bruker 4G eller 4G+ vil dataene bli behandlet raskere. Det betyr at du bruker mer data på samme tid enn med en 3G-tilkobling. Så 4G bruker ikke mer data enn 3G, men fordi den er raskere, behandles mer data på samme tid. Dersom du har en 4G-tilkobling betyr dette ofte at du bruker mer data enn du kanskje er vant til med 3G.
Svar:
Det korte svaret: Fjern apper, bilder og videoer fra telefonen.
Det lange svaret: En telefon har to ulike typer minne, lagringsminne og arbeidsminne (også kalt RAM). Lagringsminnet lagrer filer, for eksempel bilder og apper. Aktive prosesser lagres midlertidig i arbeidsminnet. For eksempel lar arbeidsminnet deg kjøre applikasjoner.
Dersom du får beskjed om at minnet er fullt, handler dette alltid om lagringsminnet. Det er fordi det er for mange filer på telefonen din. Eksempler på store filer kan være bilder, videoer og apper. Dersom lagringsminnet er fullt, må du slette filer fra telefonen. Du kan også overføre filer som bilder og videoer til en datamaskin og deretter fjerne dem fra telefonen slik at du ikke mister dem. Du kan også sette inn et SD-kort hvis det er et SD-kortspor i telefonen. Da kan du flytte filer fra lagringsminnet til SD-kortet for å få ekstra plass på telefonen.
Hvis minnet fylles raskt opp hver gang, er det lurt å sjekke kamerainnstillingene. Hvis HDR er slått på, betyr det at to varianter av hvert bilde blir lagret. Dette betyr at lagringsminnet på telefonen fylles opp mye raskere. Dersom du slår av denne innstillingen, sparer du mye plass! Du kan også sette ned kvaliteten på bildene og videoene noe, slik at de tar mindre plass.
Svar:
Dersom telefonen din ikke kobler seg til et 3G- eller 4G-nettverk, kan det være flere årsaker til dette.
Alternativ 1: kun SIM-spor 1 er egnet for 3G/4G-tilkoblinger
Det kan være at bare ett av de to SIM-sporene er egnet for 3G- eller 4G-tilkoblinger. I dette tilfellet kan du løse problemet ved å sette SIM-kortet du vil bruke til 3G-internett i SIM-kortspor 1. Deretter kan du sjekke om APN-innstillingene dine er riktige. Disse innstillingene varierer fra leverandør til leverandør og kan justeres via innstillingsmenyen.Alternativ 2: Forbindelsen blir brutt
Dersom forbindelsen blir brutt, kan du ofte ordne dette gjennom å deaktivere det automatiske nettverkssøket. Da kan du sette opp ønsket nettverk manuelt, via ""mobildata"" i innstillingsmenyen og se på de aktuelle nettoperatørene.Svar:
Dersom du taster inn feil PIN-kode tre ganger, må du taste inn PUK-koden. Dersom du har mistet denne PUK-koden, kan du løse det på følgende måte. Du kan be om PUK-koden på din side hos leverandøren din Det er også mulig å kontakte kundeservicen til leverandøren din. Av personvernhensyn kjenner vi ikke PUK-koden din eller andre personlige opplysninger du har gitt til leverandøren din. Så dessverre kan vi ikke hjelpe deg med dette.
Svar:
Alle enheter som selges på nettsiden vår er ulåste. Det betyr at du kan bruke hvilken som helst telefon sammen med et SIM-kort fra en hvilken som helst leverandør. Sørg bare for at SIM-kortet har riktig størrelse. Det er ikke noe problem å bestille en SIM-fri telefon fra vår nettside, slik at du kan bruke ditt nåværende SIM-kort i den.
Svar:
Dersom telefonen din blir våt, kan den bli vannskadet. For å unngå skade er det viktig at du følger trinnene nedenfor nøye.
Først av alt er det viktig at du slår av telefonen. Strøm og vann er ingen god kombinasjon og vil bare forårsake mer skade. Deretter fjerner du batteriet og SIM-kortet fra enheten, dersom det er mulig. Dette forhindrer skade på brikken. Rist deretter enheten for å fjerne vann fra hulrommene. Tørk deretter av telefonen med et håndkle, legg den i en bolle og dekk den med ris. Ris er svært fuktabsorberende og trekker fuktigheten ut av enheten. For best resultat bør du la telefonen ligge i bollen med ris i 72 timer uten å slå den på i mellomtiden.
Svar:
Dersom du har brukt telefonen en stund, kan den bli tregere. Dette kan ha flere årsaker. Hvis for mange applikasjoner er åpne samtidig er dette krevende for RAM-minnet, siden telefonen din må prosessere mye. Det kan også være at minnet er nesten fullt, på grunn av at det er mange filer og applikasjoner lagret på telefonen din. Slett noen filer for å få mer lagringsplass og gjøre telefonen raskere. Vi anbefaler også at du slår telefonen av og på igjen hver uke. Dette lukker programmer som kjører i bakgrunnen.
Svar:
Unngå at enheten blir skadet, ved å bruke tilbehør som en skjermbeskytter eller et deksel. Disse vil forhindre riper. En skjermbeskytter er en usynlig beskyttelsesfilm som du kan feste på skjermen. Deksler kommer i mange former og størrelser: Det finnes deksler som beskytter bare baksiden og deksler som dekker hele enheten.
Svar:
Ved intensiv bruk går batteriene raskt tom for strøm. Du kan forbedre batterilevetiden gjennom å være oppmerksom på enkelte ting. Lukk aktive applikasjoner og start mobiltelefonen på nytt med jevne mellomrom. Dette lukker applikasjoner som kjører i bakgrunnen og som derfor reduserer batterilevetiden! Vær også oppmerksom på innstillinger som GPS, NFC, Bluetooth og/eller automatisk synkronisering. Slå av disse innstillingene når du ikke bruker dem. Skjermen til mobiltelefonen er ofte det som bruker mest strøm. Gjennom å senke lysstyrken kan du spare strøm raskt og enkelt!